RSS

20151226

sonata musim salju I


kau muncul lagi.

aku mula tak keruan. kayuhan basikal kulajukan dalam diam, berpura-pura tidak menyedari kehadiranmu. semoga kau tidak perasan. pohon-pohon pine tanpa daun teratur di sepanjang laluan basikal. tinggi mencakar langit namun tampak kosong. di hujung salji kelihatan memutih. seingatku itu air yang membeku. angin sejuk makin menggigit.

bunyi loceng basikalmu membuatkan aku tersentak. entah sejak bila kayuhanmu mula menyaingiku. kau bunyikan loceng basikalmu berkali-kali. kukerling wajahmu yang tersenyum mengusik. kau segak berseluar jeans putih. mafla coklat yang membaluti lehermu beralun disapa angin.

aku hentikan kayuhanku apabila ukiran patung pasangan winter sonata itu menyapa pandanganku. kau yang mungkin tidak menjangkakan aku berhenti terlajak melepasiku. aku yakin, kau pasti akan mengubah haluanmu, mendekatiku. aku resah. mana Eyn? mana Asmat? mana Nabil?

kau memarkir basikalmu di sisiku. sepertiku, kau tidak menuruninya. dan sepertiku kau sama merenungi patung pasangan kekasih Nami Island itu. tapi tidak sepertimu yang kelihatan tenang, aku gelisah. apa agaknya yang kau ingin aku belajar kali ini?

"ajarkan aku tentang kesetiaan." kau memecahkan sunyi. aku terkejut. terlalu terkejut sehingga kau terpaling memandangku. maluku bukan kepalang. lamunanku berderai seiring ketawa kecil yang keluar dari bibirmu. muka aku yang pucat kesejukan mungkin kini sudah kemerah-merahan. kau seperti menjawab persoalan yang berlegar di kepalaku.

"kau terkejut ke? kau nampak je kan aku tadi."

aku masih diam. ketawamu semakin surut. kau kembali memerhatikan patung Bae Young Joon dan Choi Ji Woo. namun senyumanmu masih tidak lekang. setia? apa yang aku tahu tentang setia? sedangkan kakak-kakakku sendiri...

"apa kena mengena kakak-kakak kau dengan kau?" kau tergelak kecil. aku terpempan. riak wajah kukawal agar tidak terlalu ketara berubah. aku segan apabila kau selalu berjaya menggali telaga dalam hatiku. apa sebenarnya yang kau cuba ingin katakan? mataku bergenang.

"maafkan aku. aku bukan maksud menghina. maafkan aku, aku tak patut gelak." kau berdehem. serba salah barangkali. kau kembali berwajah serius namun masih kelihatan tenang di mataku. aku menghela nafas, menahan tangis. senyuman kuukirkan.

"aku sudah bersedia." kau tercengang.

sarung tangan kucabut. kedua tangan kugesel agar haba terhasil lebih cepat. aku berpeluk tubuh. pandangan kulatakan melepasi ukiran setinggi manusia itu. pohon-pohon pine mencakar langit tersusun membentuk laluan. aku telah dua kali berkayuh melalui laluan pohon tidak berdaun itu. sebelum kusedar kau mengekoriku.

"ajarkan aku tentang kesetiaan." aku bersuara perlahan. sebelah kakiku menguis-nguis pasir di tanah.

kau tersenyum. matahari sudah semakin jatuh. rona langit juga telah berubah. aku mengagak-agak jam sekarang. mungkin berbaki sejam setengah sebelum pukul lima petang. lima petang waktu musim sejuk adalah waktu mentari terbenam, waktu senja melabuhkan tirainya. waktu kegelapan mengambil tempatnya.

aku berpaling apabila kau agak lama membisu. mungkin kau ligat mencari jawapan atau mungkin juga kau cuba memancing perhatianku. dan seperti selalu, kau berjaya. kau kulihat menebarkan pandangan jauh ke langit tinggi. sepasang burung berterbangan riang. tampak kecil nun di sana. bibirmu tersenyum tetapi kepala kaugelengkan.

"kalau aku diberi peluang memilih seseorang untuk mengajarku tentang kesetiaan," kau menarik nafas panjang. kata-katamu terhenti lagi. kau mengemaskan lilitan mafla di lehermu. pasti kesejukan sudah mula menguji ketahananmu. aku menanti.

"aku memilih kau." serentak kau berpaling melawan pandanganku. nafasku terhenti. kurasakan renungan lembutmu menembusiku terus ke hati. jantungku berdegup pantas. kebiasaannya aku akan terlebih dahulu mengalih pandangan tapi tidak kali ini. seolahnya kubiarkan kau menyelami sedalamnya hatiku kali ini. sepertinya kau sudah mengetahui segala ceritaku. sepastinya tiada lagi rahsia antara kita.

"kau lebih tahu erti setia."

No comments:

Post a Comment

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .