RSS

20121117

cerita zaman kecil~


ketika itu seingat saya, saya di usia 5 tahun. atau mungkin 6. siaran petang Al-Kuliyyah adalah siaran kegemaran ma dan abah.

ada satu lagi siaran pukul 9 malam TV1, tapi saya lupa apa siarannya. tapi isinya lebih kurang sama macam Al-Kuliyyah, cuma dalam samar-samar ingatan saya, latar belakangnya hanyalah pentas yang didirikan di padang hijau.

dan isi penting, siaran-siaran tersebut menampilkan penceramah-penceramah bebas. atau lebih tepat lagi yang bergelar Doktor Falsafah.

ya, itu sebenarnya cita-cita ibu saya terhadap anak perempuannya ini. ma ingin saya menjadi seorang Doktor Falsafah suatu ketika dahulu. seperti Ustazah Bahiyah dan ustazah apa entah lagi, saya lupa.

dikabulkan permintaan ma (insyaAllah), cuma anaknya ini seorang doktor yang merawat pesakit. title doktor la jugakkk~ >.<

dalam samar ingatan saya juga, ma pernah berkata pada saya,

"nanti intan besar, ma hantar intan belajar kat Jordan ya?"

muka saya mencerut, "tak nak!"

senyum manis, ma bertanya, "kenapa?"

"nanti Jordan berperang!" saya menjawab yakin.

dan yang meletus adalah gelak tawa ma, abah dan abang kakak. anak kecil itu, apa yang dia tahu dengan menonton siaran berita, gambar semata.

jordan dan palestin, mana mungkin dia tahu membezakan.

dikabulkan lagi permintaan ma, anaknya kini tercampak di sebuah negara bernama Jordan. menuntut ilmu, semoga dengan itqan dan ihsan~

*****


dalam kacau demonstrasi yang melanda jordan sekarang, ingatan saya terimbas pada belasan tahun yang lampau. satu persatu kata-kata ma dimakbulkan Tuhan, mungkin juga kata-kata saya akan menjadi kenyataan? (na3uzubillah~)

ini mungkin juga sakit rumah. seminggu lepas terasa benar sibuk (kononnya) dengan medical conference dan requirement (20 cases) paeds yang memaksa saya sentiasa berpetang-petang di hospital (apart of i take it as a way of escapism). memaksa diri mengambil 3 history setiap hari.

sehinggakan selalu lupa untuk membalas mesej ma abah dan selalu lost track of time untuk membuat panggilan ke kampung halaman. baru pagi tadi mampu setelah semalam seharian terlantar demam selsema. dan bertalu-talu saya memohon maaf kepada ma dan abah.

tahun baru Hijriah yang disambut Ghaza dengan bedilan Israel la3natullah, disambut Jordan dengan demonstrasi lantaran penarikan subsidi dan kenaikan harga minyak yang mendadak dan disambut saya dengan ujian yang bertalu.

percayalah, kita akan benar-benar diuji dengan perkara yang kita benar-benar berpegang padanya. bertalu-talu. tanpa henti. sekurangnya saya diuji bertalu-talu dengan perkara yang saya benar berpegang kuat padanya.

dan percayalah, saat ujian itu tidak menimbulkan resah pada hati. saat ujian itu terasa terlalu biasa pada diri. saat ujian itu mungkin tidak membuahkan rasa pergantungan pada Ilahi;

adalah saat kamu terlalu jauh dari Tuhan.

adalah saat saya terlalu jauh dari Tuhan.

No comments:

Post a Comment

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .