RSS

20111109

vlogger~

jika denganmu salah...
ku tak mahu yang benar...
jika denganmu rebah...
biarlah ku tercalar...







sebenarnya, sangat lama tak update dengan lagu-lagu baru di malaysia. thanks to this boy yang membuatkan saya search balik lagu-lagu yang diulaskan. matluthfi, antara vlogger yang saya suka tengok.

penyampaiannya santai tapi berisi. mostly personal opinion tapi saya setuju. dan dia sangat kelakar (bagi saya). mungkin kerana pekat kedahnya, atau penggunaan bahasa melayu yang lebih dekat di hati~

vlogger lain, aiman azlan. aiman azlan lebih direct berbicara dan lebih suka menggunakan bahasa inggeris. gaya dia sangat cool dan input yang ingin disampaikan lebih jelas. kurang berkias seperti matluthfi.

and the third one, anwar hadi. mereka sangat santai, berisi dan yang penting mesej sampai. oh, ya. paling segan, mereka rupanya sebaya (?) dan satu batch. tapi apa-apa pun,  you guys should try watching~



LAGU~

back to our topic, frankly speaking, memang sangat lama saya tak dengar lagu-lagu macam ini. tengok video matluthfi ni buat saya semangat cari semula lagu-lagu itu dan teliti balik liriknya. memang saya pun kena berhenti buat kerja supaya otak saya boleh hadam apa maksud dan rasional di sebalik lirik-liriknya. XD

lagu pada saya, satu wasilah yang sangat berjaya dalam mempengaruhi seseorang. kerana pengaruhnya bukan dasar luaran, tetapi dalaman. lagu, banyak jenisnya. tinggal kita untuk memilih sebenarnya.

cuma saya perhatikan, banyaknya lagu cinta (kepada manusia) sangat membuai. ah, nama lagu cinta kan? kalau tak exaggerate, tak sah. kalau tak 'lautan api sanggup ku renangi' tak sah. kalau tak berkorban 'dilanggar keretapi, dicincang mati' tak sah. cinta, kan buta?

lagu-lagu ini, sebenarnya buat saya tersenyum dalam luka. lagunya indah. liriknya best. musiknya membuai. tetapi sasarannya apa? kelalaian?

eh, jangan salah sangka. bukan tak boleh dengar lagu-lagu sebegini. saya pun dengar kadang-kadang. tapi mungkin berpada-pada. kadang-kadang terasa agak kelakar lagu-lagu sebegini. exaggerate nya di luar logik.

lagu, banyak jenisnya. tinggal kita untuk memilih sebenarnya.

tapi lagu-lagu ini, sebenarnya meninggalkan dua kesan. sama ada membuaikan mereka yang sentiasa terbuai. ataupun memercikkan api fikiran mereka yang sentiasa menapis input dalam hidup mereka. sebab kita tahu, input hari ini memberi kesan dalam hidup. mungkin bukan hari ini, tetapi akan datang.

jadi, kita yang mana satu?




nota kaki: trademark yang memang tak boleh blah. it's one of the lyrics that made me laugh hard. please note~ c(=




jika denganmu kabur...
ku tak mahu yang jelas...
jika denganmu hanyut...
biarlah aku lemas...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .