RSS

20111107

ADHA: buku nafsu~

redha aku...
pada hilang sebuah akrab...
pada jauh seorang sahabat...


semalam, malam menyusur kenangan. ingat dan fikir, dan cari, punca apa yang membentuk saya hari ini. dan andai sahaja disedari, sejak bila saya begini.

semalam, sebenarnya excited lebih. bukan kerana hari ini hari raya. tapi kerana out of nowhere, saya terjumpa buku Ramlee Awang Murshid atas rak buku sahabat saya. dua biji pula tu. balik ke rumah, dah terfikir listed things-to-do yang bakal tergendala untuk cuti ini. sekurang-kurangnya selepas dua buku itu saya habis baca.


masuk bilik, masuk comforter, peluk buku dan fikir. nak mula baca atau tidur. kalau mula baca, alamatnya tidur lambatlah. sedangkan esok perlu bangun untuk solat hari raya. tapi tiba-tiba lain pula yang saya rasa. sayu. dan lain pula yang saya fikir.

dulu, saya kaki buku. seusia empat tahun saya sudah mampu membaca keratan akhbar yang kecil-kecil tulisannya. seusia enam tahun saya lebih suka membaca buku setebal 100-200 halaman. dan saya paling tidak suka membaca buku kanak-kanak. dan seusia lapan tahun saya mampu habiskan novel tebal dalam masa semalaman.

dulu, saya kaki buku. setiap minggu, ma pasti dipaksa untuk menghantar saya ke perpustakaan awam terengganu. dan saya akan meminjam lapan buah buku selepas puas lepak di perpustakaan untuk kembali 'gila' tulisan di rumah. lapan buah buku tu, bukan sekeping, tapi empat keping kad pinjaman. habis kad kakak dan abang saya rembat.

dulu, saya kaki buku. kat rumah kami ada perpustakaan mini. buku, novel, fiksyen, bukan fiksyen, buku teks, buku latihan dan segala jenisnya semua ada. buku-buku arab, inggeris, melayu semua ada. buku-buku tulisan lama pun ada. bosan-bosan, semua saya main baca. walaupun ada beberapa novel english yang 18**. sangat tak sesuai dibaca oleh saya yang ketika itu masih di sekolah rendah.

dulu, saya kaki buku. seingat saya juga, saya antara yang setia menanti perpustakaan bergerak yang selalu datang ke sekolah rendah setiap hari rabu. perpustakaan bergerak itu pun dari perpustakaan awam terengganu sebenarnya. sehinggakan pakcik yang jaga kaunter perpustakaan bergerak itu cukup kenal dengan saya.

dulu, saya kaki buku. saya ingat lagi, setiap malam pasti saya tertidur dengan buku atas muka. keesokannya pasti ma membebel sebab tidur tak tutup lampu. dan ini yang paling saya ingat saat saya memeluk buku dalam comforter. saya rindu buku 'terbaring' atas muka saya.

sebab sejak bila saya tidak tahu. saya segan untuk kata, saya kaki buku~

cuma saya terfikir, adha ini sebenarnya, satu turning point yang cukup baik. saban tahun kita sinonimkan adha dengan kisah pengorbanan nabi ibrahim (as) dan nabi ismail (as). mungkin juga kisah tabah redha si hajar. dan mungkin juga disinonimkan dengan penyembelihan binatang.

saya tertarik dengan jawapan kepada gurauan seorang sahabat apabila ditanya apakah yang dia sembelih pada raya adha ini.

dan jawabnya,

"orang di sini sembelih nafsu~"

benar. dan sangat benar. gurauan yang menjentik hati saya.

buku dan nafsu.

erti penyembelihan nafsu itu meluas. tetapi mungkin kita (baca: saya) boleh mulakan dengan ini. untuk menyembelih nafsu malas dan memilih-milih dalam membaca. sedangkan semua tahu wahyu pertama yang diturunkan, kunci segala ilmu pengetahuan.


 ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)

-alalaq: 1-



jom semua! jadikan adha ini permulaan untuk penyembelihan nafsu!





nota kaki: salam aidil adha buat semua~ =)




dengan harapan...
pertemuan di negeri akhirat...
lebih telus dan bermakna...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .