RSS

20110925

professionalism dalam muamalat~

dalam indah dunia...
selalu terselit rencana...
tajam menikam...
bisa menular...



"akak cuma nak tanya sikit lah kan. pendapat adik-adik. sekarang ni, adik-adik mungkin boleh menolak ajakan akak-akak senior, kan. berhadapan macam ni, adik-adik boleh tolak kan? dengan alasan tiada keperluan tetapi bagaimana pula dengan di alam maya seperti facebook, twitter, ym, blog dan sebagainya? sejauh mana keperluan muamalat syabab dan akhawat? akak nak minta pendapat adik-adik~"

*senyap*

"err, kak. saya nak bagi pendapatlah. bagi saya, ym, twitter, facebook ni, sepatutnya sama dengan cara kita bermuamalat depan-depan. maknanya kena berpada-pada lah. ikut keperluan. kalau contohnya nak tanya soal belajar ke, soal persatuan ke, boleh la~"

"okay, that's the point. sekarang akak nak tanya, awak ada facebook?"

"err..ada"

"ada kawan akhawat?"

"err..ada"

"pernah tak saja-saja drop comment kat status kawan-kawan akhawat tu? saja-saja. tanpa keperluan?"

*senyap*

"ada." respon seorang pelajar lain.

"that's it. teorinya ada, jadi mana praktikalnya?"

"tapi kak, saya rasa ada keperluannya. contoh nak tanya khabar ke, mengeratkan silaturrahim. kalau tak kita tak tahu tentang diorang. senyap je takde berita. kalau contoh dengan tunang, nak telefon kan jadi benda lain. ikut facebook la kita nak berhubung pun. tapi jangan lebih-lebih mengarut sampai menimbulkan syahwat dah la. maknanya ada la keperluan kat situ~"

*breathing deep*

"antum kena faham. maksud akak ni lain. akak ni bukan nak kita jawab persoalan dia ke apa tapi kita kena berlapang dada, terima. pendapat ana, facebook ni macam virus. once kita buat, lama-lama boleh jadi addicted. mula-mula sikit-sikit, boleh kawal. lama-lama dah jadi lain. berani sikit. berani lagi. lastly, yang berkeperluan pun dah jadi tak ada keperluan." sampuk seorang pelajar lain.

"that's it. akak suka point awak. itu yang akak nak tekankan. memang facebook ni macam virus. bezakan dulu soal keperluan. kadang-kadang kita ni, depan-depan malu tapi kat alam maya, hilang semua. sebab tak ada orang tengok, kan? kita rasa bebas. hilang sifat malu. sedangkan muamalat antara syabab dan akhawat, mana-mana medium pun, peraturannya tetap sama."

"ok2. tapi saya nak tanya, takkan akak tak pernah saja-saja komen status syabab?"

*senyap. bunyi kipas. dan tarik nafas panjang*

bismillah~
"to be honest, dalam facebook akak tak ada lelaki kecuali abang dan cousin."

*senyap lagi*

"oh~"


*****


ya Allah. betapa aibku di dunia Kau tutupi. dengan secebis ikhlas di sebalik dosa menggunung, semoga dosaku tidak menjadi hijab untuk Kau lorongkan hati-hati mereka pada jalanMu.

saya terkelu sebenarnya. saya tahu, kali ini Allah tutup aib saya. dalam gegar saya berbicara, alhamdulillah ia bukan sekadar kata-kata.

seperti saya lebih suka perbuatan menjadi qudwah, saya yakin orang lain juga begitu. dan berani dalam bicara saya kerana ia seiring perbuatan.

tapi saya risau diuji dengan kata-kata. pada setimbun bicara lain saya yang mungkin hanya sekadar omong kosong. seperti tin, bising tetapi tidak bermakna.

adik-adik,
akak cuma ingin adik selami apa erti professionalism dalam muamalat yang sebenarnya. jom sama-sama kita berlapang dada. anggaplah kita tidak tahu dan cari semula apakah kadar-kadar mualamat itu.

dan seperti yang akak kata, kata-kata kita pasti diuji. semoga Allah bantu saat ujian menimpa atas setiap kata-kata akak.




Minggu Haluan Siswa 2011
24 september
12:15




nota kaki: redup awan, sejuk bayu, halus hujan sentiasa menenangkan. meski renung kosong yang kuberi, kau balas penuh berisi. alam, tak pernah mengecewakan~




pada apa bicara...
pahit itu ubat...
dan sakit rohani
hanya padaNya letak penawar...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .