RSS

20110816

selembar kenangan~

kadang dicucuk sayu...
dicuit rindu...
tatkala kenangan itu...
dipandang...



amaran keras: ini sekadar coretan kosong~


selepas dua bulan lebih, kali ini baru saya berani melangkah masuk ke bilik itu. bilik yang pernah saya diami buat sekalian lamanya. dan baru kali ini saya berani mengusik meja study itu. yang menemani belajar saya siang dan malam. sejak tahun 2001. meja itu hadiah dari ibu bapa saya setelah berjaya dalam peperiksaan PTS. ah, sudah 10 tahun rupanya usia meja itu~

mengusik meja itu, bermakna saya mengusik kembali kenangan-kenangan lama. meja itu hanya dijadikan tempat menyimpan barang-barang kenangan. hadiah pemberian, buku contengan, gambar kenangan yang tidak terusik oleh sesiapa kecuali saya. dan hari ini saya kuatkan hati membersihkan habuk 2 tahun. dan saya kuatkan hati untuk membuka kenangan lama yang tersimpan lebih 2 tahun~

ternyata kenangan lalu terlalu manis. menerbitkan rindu yang terzahir dengan senyuman kecil. kadang tergelak sendirian. saya akui. 'hidup' saya dahulu sangat berbeza dengan sekarang. 'diri' saya terlalu berbeza. dan kadang saya keliru, mana yang lebih saya rindu.

sungguh. saya rindu pada kenangan lalu. saya rindu pada lyn yang suka menconteng buku nota saya. melakarkan bait-bait indah. menyokong segala tindakan nakal saya.

saya rindu pada suasana asrama. walaupun hanya 2 tahun menghuni, ia mengajar saya suka duka bersahabat. mengajar saya tersengguk dalam kelas. mengajar saya berdikari dengan lebih lagi.

saya rindu pada mpp. yang mengajar 'kepimpinan itu satu komitmen'. mengajar erti kerjasama. mengajar untuk bersabar. mengajar untuk bersama mengajak.

saya rindu pada surat-surat layang. surat berbait indah yang ditinggalkan di bawah meja tanpa nama. yang kemudiannya 'hilang' dicelah buku teks.

saya rindu ditengking faci tatkala MHS di dq. dimarahi guru tasmik. ditarbiyah tasik huffaz. tebuk dan iadah dengan ummu. dan mendengar celoteh liyana tentang 'senior' mansoura.

dan dalam mengenang, saya sedari sesuatu. sepahit mana pun kenyataan. segetir mana pun pengalaman. tatkala berlalunya ia menjadi kenangan, ia lebih manis dari madu.

mungkin ketika itu saya resah. berhadapan dengan sesuatu perkara itu membuatkan saya gundah. air mata mengalir berselang pasrah. tapi jika hari ini saya terkenangkan saat itu, manisnya ia mungkin meleretkan senyuman. membuahkan tawa.

kita takkan mampu menghargainya saat ia berlaku. cuma yang pasti, kita akan merinduinya setelah ia berlalu~

ternyata masa terlalu cepat berjalan. dan rencana Allah terlalu hebat terbentang~




nota kaki: ini kali pertama coretan saya tidak bergambar~ beace~! ^^



layar kehidupan...
memaknakan erti...
mendiam sunyi...
dalam hati...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .