RSS

20120429

manis~

entah ukuran apa...
kalian tetapkan...
pada hidup segala penghujung...



alhaya'
la ya'ti, illa bikhair~

sifat malu itu
tidak mendatangkan sesuatu pun, kecuali kebaikan~


*****

"bukan tak boleh, tapi tak manis lah kan."

saya terkedu. "lama tak dengar perkataan tu kak. betullah. tak manis."

sembang-sembang dengan senior lagi. saya kira, kita (baca: saya) mungkin dah semakin kehilangan common sense yang dahulunya sebati dalam diri bangsa melayu.

common sense yang pada saya, dipelajari daripada orang tua-tua. common sense yang dibentengi sifat malu yang menebal. lupakah kita, asal kita dari sebuah bangsa yang santun?

adab. pekerti.

jika sifat malu kita diajar bertempat. seharusnya sifat terbuka kita juga perlu bertempat~

hamassah orang muda, seharusnya diimbangkan dengan hikmah orang tua.

benar, common sense bagi sesetengah orang, tidak semestinya menjadi common sense bagi sesetengah yang lain. tapi yang seharusnya, kita belajar.

*a sigh for irbid*
(saya sayanglah)

tak mengapalah. saya bersedia dilabel kolot, jika itu bermakna kebenaran.


nota kaki: langit merah dan bau hujan? biar betul~


tapi kita tetap tahu...
ukuran apa yang Dia tetapkan...
pada hujung segala hujung...

No comments:

Post a Comment

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .