RSS

20100801

i'm amazed!

bangun semalam pipi basah.air mata menitis.menangis dalam tidur.


"and how frequent should a mother feed her baby? it should be every less than 4 hours. means that around six times per day."

ramai yang mengangguk. dan ramai juga yang tersengguk. ***** kat kerusi sebelah lena tidur. haha. =p

hari ni Doktor Ibrahim memberi lecture yang menarik tentang breast feeding. many of us get interested, i guess. i*** kat kerusi depan asyik tergelak kecil in every point the lecturer said. ntah ape la yang dia fikir. eheh~

btw, i do interested too. but not thinking me as a mother. but thinking HER as a mother.

Ro.

semalam dah selamat serahkan Ro dan Ara pada kedai pet kat bawah. nothing i could ask except it's the best for all of us. Eric, Erin dan Ray dalam jagaan lagi. lagi beberapa hari Eric dan Erin akan diserahkan pada dia yang sudi menjaga. dan Ray akan saya jaga dengan sepenuh hati.

tapi mana kan sama. tiada yang dapat menggantikan tempat Ro. bicaranya melalui mata hitam pekatnya cukup saya fahami. tangisannya cukup saya kenali. lengguk ekornya berbicara tentang kemahuannya. dengkurannya yang meminta untuk dibelai. Ro...

oh, bukan itu yang ingin saya kongsikan sebenarnya. cuma ingin emphasize betapa hebatnya ciptaan Allah bila dapat kaitkan apa yang saya belajar dengan apa yang saya alami. every single thing Doktor Ibrahim sebut about breast feeding, saya terbayangkan Ro. how she breast feeds her kids.


kagum dengan Ro~


certain times sejak Ro beranakkan the kids, she would breast feed them. setakat yang saya perasan, memang every less than 4 hours. tak banyak pon dia bagi. kadang-kadang tengah syok the kids menyonyot, she stands up. tinggal the kids terpinga-pinga. haha. i'm not that sure about the similarities of breast feeding between human and animals. but it's quite an interesting to see the relation coz Ro is my nearest example of breast feeding. ^_^

after all, she's the best mother i know~

by the way, i was amazed by one of the facts which Doktor Ibrahim told us. he said that, babies dont suck the nipples, instead they suckle.

what is suckle? there's a difference between suck and suckle. suckling is suck and swallowing at the same time. babies are born with immature organs and systems, thus they dont have the ability to suck actually.

for my greatest amazement, suckling is when the mother's nipple is actually in the baby's throat. it's only the touch that stimulates the milk to go directly into the baby's esophagus. it's by the help of hormones. oxytoxin and prolactin if i'm not mistaken. babies dont do anything actually. it's just the stimulation! subhanallah, kan? for He knows the best for His servants~ He always knows~





..وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ


Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu..

-albaqarah:233-



nota kaki: the 3 kids sambut saya pulang tadi. but then i realised Ro tak ada. the kids pun macam cari-cari Ro jugak. tak pernah-pernah Eric mengiau sebegitu. dah la Eric ni anak mama. i miss Ro too, kids~ T_T

nota kaki 2: need to face the fact yang Ro dah tak ada. semoga itulah yang terbaik sebab hati dan perasaan manusia lebih perlu dijaga, i guess~ maaf Ro coz jadi mangsa keadaan even Ro sangat pandai jaga hati dan perasaan saya~

nota kaki 3: iftar malam ni sangat syok! seriusly sayang lebih sahabat zam-zam even i'm bad at expressing it. thanx guys! for the night! ^_^



berzam-zam hingga ke syurga...! ^_^


KAU BAGAI CAHAYA~

Sedingin embunan dedaun kekeringanSesegar ingatan kenangan kisah silam
Kita seiringan bersatu berjuang
Meniti titian persahabatan

Kau hadir bawa cahaya

Terangi hatiku teman
Saling memerlukan dan mengharapkan

Tangis gembira disaat bahagia
Moga kan kekal menuju ke syurgaKerana tuhan kita itemukanAndai terpisah itu ketentuan

Sedingin embunan dedaun kekeringan
Sesegar ingatan kenangan kisah silamKita seiringan bersatu berjuang
Meniti titian persahabatan
Sengketa dan kesilapanItulah fitrahnya insan
Kata dan teguran
Itulah pedoman


-lagu tema zam-zam~ ^_^-


nota kaki 4: special buat rahmah, saya tak sangka kamu baca saya sebagai orang yang begitu. sedikit lawak di situ. saya rasa blushing habis dah tadi. ngeh~ (err..betul ke saya macam tu? hihii~ ^^!)

kerana harapan dan impian itu setinggi eiffel tower!




tapi tiada yang lebih nikmat.
sebab Dia lebih tahu.
dan aku lebih yakin.

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .