RSS

20090802

hidayah to be grabbed not to be wrapped..

hidayah itu...milik semua...
bila ia datang...

peganglah sekuatnya...


musim soifi memang satu musim yang mencabar. mental dan fizikal. masa seakan-akan pendek dan cepat berlalu. panas yang membahang dan penat yang merantai diri. ditambah dengan exam yang umpama kereta api. berderet.

namun musim soifi saya kali ini bewarna-warni. bukan sekadar diterangi cahaya matahari semata. dan saya banyak belajar. awal soifi saya dihiasi dengan satu tugas. menjayakan Mesyuarat Agung PERMAI kali ke-7. setiap tahun, saff kepimpinan akan berganti orang. setelah pilihan raya berjalan selama seminggu, segalanya dirumuskan dalam satu mesyuarat agung.

bekerja tanpa ketua yang tetap agak memenatkan. seolah-olah segalanya tergalas pada bahu ini. tapi kadang terfikir, Allah menunjukkan sesuatu kepada saya. dan alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.

selepas satu tugas, saya diminta untuk menjayakan lagi satu Mesyuarat Agung PUTRA. dilantik menjadi ahlijawatankuasa Jawatankuasa Pilihanraya wakil irbid. dan saya terima dengan senang hati. walaupun kerja itu agak kelam kabut kerana semuanya dilakukan last minute, saya bersyukur semuanya berjalan lancar. kemudian saya disibukkan lagi dengan peperiksaan.

saya suka membuat kerja. jika diberi tugasan, insyaAllah saya jalankan dengan sebaik mungkin. penat tapi saya selalu rasa yang penat itu berbayar. mungkin bukan secara zahir tetapi saya amat yakin dengan perasaan saya itu. satu kepuasan apabila dapat menolong. memberi sumbangan walaupun kecil.

jika kita melakukan sesuatu kerana Allah dan dalam keadaan kita seronok melakukannya nescaya kita tak akan pernah rasa terbeban. kerana keikhlasan itulah yang meringankan segala urusan yang berat. itulah yang saya rasa.

namun dalam saya cuba berjasa saya pernah ditegur oleh seorang rakan. saya pun tidak tahu kenapa. mungkin niatnya baik tapi kata-katanya seolah-olah ingin melemahkan semangat saya. "kalau tak mampu, tak payahlah terima." dan saya termangu. inikah cara seorang sahabat memberi sokongan?

saya teringat ketika saya berada di sekolah menengah. saat kenaikan ke tingkatan lima, kebanyakan sahabat-sahabat Majlis Pemimpin Pelajar (mpp) dihantui dilema sama ada ingin melepaskan jawatan yang dipegang atas alasan tidak mahu mengganggu pelajaran atau ingin meneruskan tanggungjawab tersebut.

dan apabila yang memegang amanah, terus memegang. berpaksikan janji Allah yang menolong mereka yang menolong agamaNya. muka kamilah yang menaikkan nama sekolah baik dalam akademik mahupun kokurikulum. rindunya saat itu. saat sahabat bersama menguatkan, bukan menjatuhkan. dan yang paling saya ingat, saat peperiksaan menjelang, saat itulah akan diadakan qiam perdana bagi mpp.

dalam lipatan sejarah, tatkala khalid alwalid berjaya mengalahkan empayar Rom yang berganda besarnya, kekalahan itu telah dipertikaikan oleh maharaja hercules. lantas bangun seorang tentera rom yang paling tua berkata,

"tuanku, tentera kita berperang dengan satu kaum yang berpuasa pada siang hari dan beramal ibadat pada waktu malam. mereka berpegang teguh pada janji, saling berkasih sayang sesama mereka bagaikan saudara. mereka sentiasa mengerjakan kebaikan dan tidak melakukan kemungkaran."


rahsia kegemilangan islam menawan dua pertiga dunia terang, tapi hanya dalam lipatan sejarah. sedangkan sumbangan sekecil ini pun cuba dipatahkan. tatkala diri sendiri yang diuji. lain percakapan daripada perbuatan. cakaplah apa saja, jika niat perubahanmu kerana manusia, semua itu tak akan kekal~

tatkala diri mencari hidayah, saya teringat pada kata-kata senior yang hampir sebulan telah pulang ke tanah air. pertemuan terakhir di lapangan terbang Queen Alia, saya meminta nasihat. ketiga-tiga mereka diajukan dengan permintaan yang sama.

"akak, bagi adik nasihat."

"jadi lebih matang."
saya terpinga.

"dalam diri adik ada sesuatu yang tak sempat akak cari. carilah benda itu. kalau adik jumpa, adik akan jadi seorang yang lebih hebat dari sekarang,"

kata kak nadia.


tatkala permintaan itu diajukan pada kak aimi,

"setiap kali adik nak buat sesuatu, niatkan kerana Allah. ingatlah, setiap perkara yang kita buat untuk cari keredhaan Allah."


dan kata kak ahiasah,

"cari kelebihan dalam diri adik. bukan untuk adik bangga diri, tetapi untuk bantu islam."


dan saya sedang mencari.

saat saya mencari hidayah itu, Dia tunjukkan saya sesuatu. hidayahNya memang tidak kenal sesiapa. sesungguhnya aku malu, ya Allah pada dia yang Engkau kurniakan hidayah. sedangkan aku yang telah lama Kau kurniakan nikmat iman dan islam masih dalam pencarian~





saya dapat cerita dari seorang sahabat di malaysia tentang pemelukan islam seorang kawan cinanya. hidayah Allah yang ditunjukkan di depan mata. subhanallah~

jika disimpulkan warna-warni soifi saya, banyak 'ibrah yang boleh diambil. betapa hidayah itu Allah letakkan di depan mata. saya yakin dengan Dia kerana Dia tidak pernah tinggalkan saya.


"dan Allah itu lebih dekat berbanding urat nadimu sendiri"

-alhadis-




نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى

~kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) kisah mereka dengan sebenarnya. ssungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahkan petunjuk kepada mereka.

-alkahfi:13-




hidayah is to be grabbed, not to be wrapped..!


pencarian ini takkan pernah berakhir...
selagi bukan Engkau...

yang menokhtahkannya...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .