RSS

20120411

kubaca firman persaudaraan~

hati yang tersentuh..
ibaratnya buah luruh...


saya rindu~


ketika kubaca firmanNya, "sungguh tiap mukmin bersaudara"
aku merasa, kadang ukhuwah tak perlu dirisaukan
tak perlu, kerana ia hanyalah akibat dari iman

aku ingat pertemuan pertama kita, akhi sayang
dalam dua detik, dua detik saja
aku telah merasakan perkenalan, bahkan kesepakatan
itulah ruh-ruh kita yang saling sapa, berpeluk mesra
dengan iman yang menyala, mereka telah mufakat
meski lisan belum saling sebut nama, dan tangan belum berjabat

ya, kubaca lagi firmanNya, "sungguh tiap mukmin itu bersaudara"
aku makin tahu, persaudaraan tak perlu dirisaukan

karena saat ikatan melemah, saat keakraban kita merapuh
saat salam terasa menyakitkan, saat kebersamaan serasa siksaan
saat pemberian bagai bara api, saat kebaikan justru melukai
aku tahu, yang rombeng bukan ukhuwah kita
hanya iman-iman kita yang sedang sakit, atau mengerdil
mungkin dua-duanya, mungkin kau saja
tentu terlebih sering, imankulah yang compang-camping

kubaca firman persaudaraan akhi sayang
dan aku makin tahu, mengapa di kala lain diancamkan;
"para kekasih pada hari itu, sebagian menjadi musuh sebagian yang lain..
kecuali orang-orang yang bertaqwa"

-salim.a.fillah-


*****


lalu saya tuliskan (lagi dalam buku conteng), seharmoni persahabatan, seringnya tanpa suara. dan kadang lebih baik tanpa bicara.

dan juga, seindahnya, sering saya ingatkan diri sendiri. zahirkan kasih sayangmu pada sahabat dalam siang dan malammu melalui perantaraan yang tiada putus. doa.

sahabat yang saya paling cintai pasti saya kenang dalam sujud saban waktu. dan juga saya berharap untuk diingati dalam rindu sahabat setiap malam pada Tuhan.

saling itu, walau tanpa pertemuan, ikatannya lebih kukuh. kerana kita tahu, Tuhan sentiasa tahu. dan malaikat sentiasa mengaminkan.

'ke atasmulah kebaikan yang serupa.'

saling mendoakan. jom?


*****

membuka hati untuk tenggelam dalam dekapan ukhuwah, adalah sesuatu yang memberi rahmah. tatkala buku itu dalam genggaman sudah memberikan saya senyuman.

membaca tulisan pada cover buku pun sudah membuatkan saya senang. dan sambil berjalan pulang, saya habiskan 15 mukasurat! gila.

dan sajak ini, benar mengetuk hati. membuat saya membaca berulang-ulang. dan saya menunggu masa untuk mengulang baca. sementara masa berbaki untuk menghantar buku itu pada empunya.

alahai laa. bahasanya indah dan dalam. meski ada yang saya tak benar faham. (banyak jugak! saya tak ada darah jawa, okay~  >.<)

dan ya, lecture note UGS entah ke mana.

lalalalaa~


dalam dekapan ukhuwah...
kita mengambil cinta dari langit...
lalu menebarkannya di bumi...

2 comments:

  1. mahu menyelit dalam doa cik puan intan bleh? ^_^v

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi. cik oke, xde puan. haha~ >.<

      haruslahhhhh amy dalam doa intan. semoga intan juga sentiasa dalam doa amy~

      saling mendoakan jom~! =)
      *hug*
      <3 <3 <3

      Delete

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .