RSS

20120128

setenang kobe~

sekilas kembara...
membawa beza...
sejujur makna...





saya kira, walau tercampak ke mana-mana, hanya satu tempat yang memberi ketenangan rasa.

dan saya

takkan pernah mampu lari darinya~




*****



perjalanan pergi yang diiringi snow flakes indah. senyum sepanjang perjalanan seolah terasa direstui meskipun meredah keseorangan.

akhirnya saya berjaya meredah sannomiya ke Kobe Muslim Mosque ditemani peta dan sepatah kata "dako deska?"

sebelum tiba di Kobe Mosque, saya bermesra dengan Sacchio. japanese muslim yang berkahwin dengan orang pakistan. memiliki kedai Kobe Halal Food di penjuru simpang sebelum tiba Di Kobe Mosque. memiliki dua orang anak perempuan berusia 12 dan 15 tahun. pandai berbahasa melayu.

katanya, pernah ke Malaysia 4 kali dan dia sangat menyukai orang malaysia. ni normal kot. jumpa foreigners, semua suka malaysia. heh.

bila ditanya, katanya population muslim ramai foreigners. pakistan, indonesia, india tapi percentage out of japanese sangat rendah. cuma syukur, sekurangnya, sinar itu ada. syahadah itu berkembang sebenarnya.

"japanese people dont believe in gods. when they are in shrine, they do like this (tepuk tangan dua kali dan tunduk-shintoism). when they are church, they do like this (cross). when they are in saudi arabia, they do like this (solat). they are very adjustable."

i made a small laugh at the word adjustable. tapi sebenarnya terluka pada kosongnya makna kehidupan mereka. antara yang saya gemar buat di stesyen JR atau shinkansen, ialah memerhatikan mereka. ah, kadang kosongnya wajah mereka terlalu terbias.

terkejarnya mereka ke sana ke mari menyelesaikan urusan harian, kadang saya rasa seperti robot berwajah manusia yang tiada pengakhiran yang meyakinkan. mereka, tiada 'siapa' untuk dipuaskan. dan saya, baru rasa benar syukur bertuhan~

pada sacchio yang malu-malu mengaku sekadar pernah solat sekali. tidak pernah bertudung. dan kadar muslimnya hanya sekadar menjaga dari memakan daging haram dan arak, saya bisikkan dalam pelukan erat sebelum meneruskan langkah ke Kobe Mosque.

"you should, sacchio. learn islam more. slowly~"

dan benar saya rasa, tali yang dihubungkan syahadah. begitu manisnya~



*****



berdiri di hadapan Kobe Mosque, sudah terasa getarnya. masjid lindungan Allah saat yang lain hancur dibaham hanshin earthquake 17 january 1995. ketika saya diusia 4 tahun sehari (nak jugaakk~ =.=)

bertahannya bukan atas dasar binaan kukuh. tapi tegarnya berdiri atas dasar arahan Tuhan yang maha agung. Dia yang melindungi rumahNya, dan sesiapa yang mencari perlindungan di dalamnya.

beriktikaf untuk dua waktu solat, saya bertemu Saira. juga kacukan jepun dan pakistan yang mengajar bahasa inggeris di situ. saira juga graduan dari UIA. bertukar cerita yang berakhir dengan bertukar facebook.

kagum pada dia, yang belajar jauh di rantauan. dan pulang ke kampung halaman, berbakti untuk perkembangan islam di sini. saya?

dan perjalanan pulang yang ditemani halus bulan sabit. juga indah. dengan tenang rasa yang Dia kurniakan, senyum saya masih di sepanjang jalan pulang~






asal berpegang...
pada asal...
tercipta...

No comments:

Post a Comment

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .