RSS

berlagu indah...
berirama damai...
mengalirkan ketenangan...

fakta 1: kami tiba di milan malpensa airport, italy menaiki easyjet dari airport madrid. menggunakan malpensa shuttle, kami ke milan central station untuk menaiki train ke venice.
oh ya~ masa ni ada orang hampir tertinggal dalam bus shuttle tu gara-gara terlalu syok t***r. haha~! ^^

fakta 2: kami tiba di venice (dalam bahasa kampung: venezia) lewat petang tu. venice memang terkenal dengan nama-nama "City of Water", "City of Masks", "City of Bridges", "The Floating City", and "City of Canals". venice juga dikatakan as one of europe's most romantic city~!
(err..ye ke?)

city of canals~ gambar camar yang mahal tu~! ^^

fakta 3: as cordoba is my favourite place in spain, venice is my favourite place in italy. sebabnya hampir sama, venice ni macam small city yang kalau saya nak, boleh habiskan tour dalam satu hari je. tapi kat venice mungkin lagi senang untuk sesat coz connection between one place to another is small bridges. ^^

as a connection~

fakta 4: venice ni sangat la unik. yang buat saya teruja, venice ni berbentuk ikan. and from the mainland, kami menaiki vaporetto (water bus) ke venice that took about half an hour. excited betul~! ^^

hellovenezia~! ^_^

fakta 5: semasa ingin check in hotel, kami diuji. tiba-tiba receptionist tu kata hotel yang kami book dibatalkan kerana masalah kredit kad sedangkan deposit dah diambil. memang pakcik tu tak nak layan habis la. lama jugak masa kami habis untuk selesaikan masalah ni. yang paling lawak, pakcik tu asal morocco. bila dia tahu je kami boleh berbahasa arab, terus layanan dia berubah. daripada dia kata tiada bilik kosong untuk kami, terus kami dapat bilik. haha~ 3ala kulli hal, alhamdulillah semua setel dengan baik dan malam tu kami rehat je dalam bilik~

terharu kan dapat kebab siap ngan nama dan negeri asal~! =P

fakta 6: kami ke piazza san marco awal pagi keesokannya. it's known as the principal public square of venice. kami beli tiket yang membolehkan kami masuk ke semua muzium di situ. kalau tak silap, kami masuk empat muzium. haha~ =,=!

fakta 7: piazza san marco menempatkan church of st. mark, the clock tower, correr museum, st. mark's campanile, lion of st. mark, st. theodore and others. amat la besar piazza ni and the best part, piazza ni memang terkenal dengan pigeons yang sangat jinak. what excites us, pigeons ni makan atas tangan kami dan suka-suki je hinggap atas kepala~! ^^

patrons of venice: lions of st. mark and st. theodore~

fakta 8: venice juga terkenal dengan gondola. a classical venetian boat. gondola sekarang digunakan untuk tourist, weddings, funerals and other ceremonies. gondola ni biasanya dikayuh oleh gondolier along the canal. special sikit (maybe under request), ada orang yang menyanyi dan bermain alat muzik sepanjang perjalanan. at first kami nak naik tapi memikirkan bajet dan tak la teringin sangat pun nak naik, kami batalkan je. mahal kot~! ^^

gondola n gondolier~

fakta 9: this "city of masks" memang terkenal dengan carnival of venice. it's an annual festival. no wonder la banyak sangat masks dijual kat sana. dikatakan masa carnival ni, semua orang akan pakai topeng and disguise to hid any identity between social classes.

volto or larva~

fakta 10: petang tu sebenarnya kami rancang ke murano island. murano island ni terkenal dengan barangan kaca dan dikatakan cantik dan murah la. tapi bukan rezeki kot (tanda perlu berjimat~ =p) sebab tetiba je water bus ke murano island mogok hari tu. haha~ lawak je water bus mogok~ ^^

strike tu~! ahaha~ =D

fakta 11: petang tu kami keluar semula, tengok sunset dan jalan pinggir canal. malam tu tiada plan pun tapi lagi sekali saya jalan-jalan amik angin malam venice. tapi kali ni berdua. kami ke satu park ni. park ni biasa-biasa je tapi apa yang menarik, saya rasa venice ni, even tak ramai yang keluar malam dan kedainya hampir semua tutup (except bars), saya rasa selamat je. berbaloi saya hafal jalan petang tu dan izzah fail cari jalan balik malam tu. ahah~ malam di venice memang best~ ^^

clock tower waktu malam. cantik, kan?! ^_^

fakta 12: oh ya~! saya baru tahu yang pinocchio asal italy rupanya. excited jumpa barang-barang, patung dan keychain pinocchio. haha~ ^_^

"i wanna be a true boy~!"

fakta 13: last day kat venice, lepas subuh saya tengok sunrise lagi. alone coz the others cam tak minat je. iadah 2 juz sambil tengok sunrise memang best~!
btw, this might be my last time in venice. memang subhanallah. sangat cantik~! tapi sayang sebab saya mampu ambil gambar dengan henset ciput saya je. kamera saya masuk ICU lepas terjatuh kat piazza st. mark time excited nak bergambar dengan pigeons semalam~ =(

pict of the day. guna kamera henset ciput je. sunrise in venice~
8.05 a.m

bertuturlah alam...
menggunakan bahasamu...
kerana aku sentiasa mendengar...
sentiasa memahami...

1. ceh! post nie mcm nk mngenakan org je!
    ha..cizkek x buat lg nie..
    cpt pujuk.
    haha..

neway, dah mle stat bz. huuu..
    otak sedang berusaha memahami otak.
    doakan.
    moga Allah permudahkn segala. ensyaallah.

2. ~ to nima

hahaha~!
    mana ade mngenakan..kenangan tu..
    time post benda tu la yang paling ingat..
    gelak guling kott~ ehehe~ ^^

alaaaaaaaa...nak cizkeeekk~!

tapi kalau rase menyusahkan xyah pon xpe~
    *dengan nada sayu dan tidak ikhlas* =pp

huhuu~
    tu la..intan pon spatutnya stat bz gak ngan study..
    smoga Allah permudahkan segaaalaaa urusan kita~
    =)

(B)aja terbaik adalah yang berhikmah~

^frens^

Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .