RSS

20081231

menjejak roh penghijrahan...


kau datang lagi dengan lembaran baru untuk kupenuhi...kuatkah aku untuk beristiqamah...agar warnamu kulakarkan secantik pelangi...?




aisha menutup buku kimianya. "time for my reward," hatinya berbisik. dia dah berjanji pada dirinya untuk menyudahkan post barunya setelah mengulangkaji 5 chapter kimia. imtihan annahiyah yang semakin mampir membuatkan dia begitu menghargai masa. laptop jenama Dell kesayangannya di'on'. dia tenggelam dalam dunia karangannya...

alhamdulillah...sempat juga saya menjenguk blog ni. niat di hati untuk memperincikan post dagang seorang musafir tu tapi masa terlalu sempit. baru ada kesempatan untuk mencoret kata. alhamdulillah...

alghurabaa'...perkataan istimewa yang dah sebati dengan diri ini. sejak membaca post saudara MarBu tentang Jundullah In Progress, saya terpikat dan tertanya-tanya tentang alghurabaa'...bagai aturan hidup yang cantik Allah susunkan untuk saya, keesokannya saya terjumpa lagu alghurabaa' dalam handphone sahabat saya. apabila saya dengar memang saya terpikat pada lagunya meskipun tidak semua maksud lagu itu saya faham.

dan selepas beberapa hari selepas itu, saya terbace post sahabat saya, humairah maksud lagu itu and i really fall in love...sekarang saya postkan maksud lagu tu kat dalam blog ni. video lagu tu pon ade. dengarilah...fahamilah...dan hayatilah...

rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan salam maal hijrah1430 dan salam tahun baru 2009. wah...tahun baru datang lagi. buku lama dah ditutup. sekarang bukak buku baru. ah, cantikkah warna yang kulakarkan pada buku lama? dan kuatkah aku untuk lakarkan warna seindah pelangi pada buku baru?

sebut pasal maal hijrah mesti semua orang dah muak mendengar cerita hijrah Rasulullah SAW dan para sahabat yang kerana hijrah bagindalah kita berada dalam nikmat iman dan islam sehingga ke hari ini. tapi saya yakin, even kisah itu diulang-ulang 17 kali (umur saya lah tu..) tapi jika ditanya tentang detail kisah itu, pasti tergagap-gagap juga untuk menceritakan kembali. kononnya tahu tapi xpernah melekat dalam hati.

saya pasti ramai yang buat post mengenai hijrah Rasulullah itu, jadi saya xnak la menitip kata tentang tu. jom kita bercakap tentang hijrah zaman sekarang, nak? dari dulu asyik tengok pada hijrah Rasulullah. hijrah 1430 tahun yang lalu. bak kate orang dah berusia. lapuk la..zaman unta la...jadi, jom kita cakap sal hijrah zaman binatang besi lak..:)
WINTER PARTY???

yup! winter party. MT akhawat JUST08 (jordan university of science and technology) dah lama merancang untuk buat sambutan maal hijrah untuk batch kami. setelah dirancang, akhirnya pada 28/12/2008, berjalanlah program kami tu.

program itu dimulakan dengan "winter talk" oleh kak fatihah, kak ahiasah n kak faizah. like a forum, we disscussed tentang isu-isu hangat kat sini iaitu...isu ukhuwwah, pakaian dan ikhtilat.
bumi mana yang tidak ditimpa hujan. dalam kalangan kami ni pasti ada yang tidak tahu atau pun tahu tapi buat-buat xtahu. talk ni berobjektifkan untuk mengingatkan pada yang lupa.

hidup diperantauan, bolehkah kita berharap pada ibu bapa yang jauh? di sini keluarga kita hanyalah sahabat-sahabat. tetapi jika hubungan antara sahabat pon tidak terjaga, apa yang nak diharapkan lagi?

setiap manusia dilahirkan dengan fitrah ingin menjadi baik. tiada golongan malaikat mahupon golongan hantu di sini. semua manusia adalah sama dan yang menjadi kayu pengukur hanyalah taqwa.



أنّ أكرمكم عندالله أتقـكم

sesungguhnya orang yang paling mulia antara kamu adalah orang yang paling bertaqwa
-alhujurat:13-

nah, ape lagi la yang kita nak tengok bila Allah dah janjikan camtu? still nk tengok pada cara berpakaian? yang berjubah, bergaul ngan yang berjubah. yang berseluar dengan yang berseluar? ke nak tengok pada sekolah lama? yang bersekolah agama dengan kaum kerabat bersekolah agamanya. yang xbersekolah agama, teruskan cara hidup dengan kawan yang sama background. tiada ke perasaan untuk saling melengkapi?

ukhwah xpernah mengira semua itu. tiada kepentingan untuk melihat apa yang berada dibelakang. yang penting, apa yang akan datang. terimalah sahabat seadanya jika kita berharap orang lain untuk menerima kita seadanya. kita semua sedang bermujahadah di mana kadang-kadang kita futur dalam mujahadah kita. tatkala itu, sahabatlah yang memainkan peranan penting.

~pandanglah kesemua sahabatmu dengan pandangan mereka sedang bermujahadah. ada masa mereka rebah. namun anggaplah itu satu langkah untuk mereka kembali berdiri...~

menyentuh perihal berikhtilat, kak ahiasah mengulasnya dengan baik. dengan waqi' kat sini, ikhtilat antara syabab dan akhawat amat dijaga. lebih-lebih lagi di bumi barakah ini. ikhtilat tidak semestinya melibatkan syabab dan akhawat di alam nyata, bahkan termasuk di alam maya.

mungkin ramai yang tidak menyedari dan menganggap pergaulan sebegini adalah biasa. namun hakikat yang perlu diakui, tiada ikatan yang sah antara lelaki dan perempuan kecuali dengan ikatan pernikahan.
seperti mafhum satu hadis: tiada apa yang kami lihat pada kedua-dua yang saling mencintai melainkan PERNIKAHAN.
hijrah memang menuntut pengorbanan. dalam kembara mencari diri di bumi anbiyaa' ini, banyak perkara yang perlu dikorbankan. siapa kata yang hijrah itu perpindahan tempat semata? sebaik-baik hijrah adalah perubahan kearah yang lebih baik. sesungguhnya setiap kebaikan akan menjadi ghariib (asing) pada pandangan manusia...




aisha menokhtahkan tulisannya. agak lama dia bersengkang mata menyiapkan post baru itu. jam menunjukkan 6.04 pagi. baru sekarang dia rasa keletihan.

"PUBLISH POST"

alhamdulillah...

sentiasalah setting niat, upgrade iman, download sabar, upload usaha, delete dosa, top up ilmu supaya dapat redeem pahala yang banyak...

^frens^

 
Copyright ^(U)mbReLLa^ 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .